Zdroj: Unsplash
Reforma registračných poplatkov vozidiel je od začiatku tohto roka najsledovanejšou témou všetkých motoristov. Čo sa zmení po schválení tretej verzie reformy?
Koncom minulého roka sme na našom blogu písali o tom, aké zmeny v sadzobníku poplatkov nás čakajú pri registrácii auta zo zahraničia v roku 2023. Doterajší spôsob zvýhodňoval staršie vozidlá. „Takýto systém vysokých poplatkov na nové vozidlá a ich znižovanie s rastúcim vekom sa používa iba v dvoch krajinách EÚ – Na Malte a práve na Slovensku, “ uvádza vo svojom blogu na SME poslanec SaS Marián Viskupič. Po novom to bude presne naopak. Za staršie vozidlá si priplatíme a nové budú o niečo dostupnejšie.
Cieľom tejto zmeny bolo zvýšiť nákup nových vozidiel a zníženie emisných noriem. Dôležitú úlohu pri výpočte výšky registračných poplatkov zohráva aj ekologický koeficient emisnej normy. Reforma však prináša aj niekoľko ďalších zmien. Štát mal od majiteľov áut vyberať poplatok pri každej zmene majiteľa, horná hranica poplatkov siahala až do výšky 3 900 € a „daň z luxusu“ sa začínala už nad 80 kW.
Motoristi i verejnosť však s touto reformou neboli vôbec spokojní. Svedčí o tom aj petícia za jej zrušenie, ktorú podpísalo viac ako 83 000 Slovákov. Poďme si ale tieto zmeny premeniť na drobné.
Zdroj: mojapeticia.sk
Registračný poplatok auta – zmeny
Predkladateľ návrhu poslanec NRSR Marián Viskupič zo strany SaS vypočul hlas verejnosti a rozhodol sa rokovať o zmenách. Napokon to vyzeralo tak, že sa s poslancom zo strany OĽANO Petrom Kremským začali predbiehať v tom, kto navrhne akceptovateľnejšie podmienky.
Registračné poplatky sa poslanci snažili upraviť tak, aby:
- bol ich ročný výber o 30 miliónov ročne nižší,
- v sebe mali poplatky zahrnutý environmentálny aspekt (ekologickejšie auto platí menej),
- sa odstránila diskriminácia vozidiel.
Environmentálny aspekt
Kvôli pôvodne platným pravidlám je priemerný vek slovenských áut čoraz vyšší. Priemerné slovenské vozidlo má tak približne 15 rokov.
To má priamu súvislosť nielen s už spomínaným ekologickým aspektom, ale aj tým bezpečnostným. Dôkazom sú crashtestery starých a nových vozidiel. Nehovoriac o nákladoch na liečenie ľudí zranených pri autonehodách starých vozidiel, ktoré sú výrazne vyššie, ako v prípade nových.
Čo zahŕňa úprava reformy?
Úprava reformy vzišla z viacerých kôl rokovaní s Ministerstvom vnútra, Ministerstvom dopravy, Ministerstvom financií i so samotnými motoristami. Okrem zníženia poplatkov a ich vplyvu na verejné financie sa účastníci dohodli na dvoch veciach:
- znížili počet výkonových kategórií,
- zjednodušili a upravili tabuľku pohonov.
Výška registračných poplatkov od 1.7.2023
Ako vyzerala pôvodná tabuľka poplatkov? Zahŕňala sumy od 33 € – 3900 €. Návrhy na zmenu boli hneď dva:
- 33 € – 2400 € s účinnosťou od 1.1.2024 (pozmeňujúci návrh poslanca Kremského),
- 33 € – 1000 € s účinnosťou od 1.7.2023 (pozmeňujúci návrh poslanca Viskupiča).
Druhý z pozmeňujúcich návrhov, teda zákon Mariána Viskupiča bol napokon schválený s účinnosťou od 1.7.2023. V rovnakom čase začne platiť aj vyššie spomínaný ekologický koeficient. Aktuálne schválený zákon tak občanom pomôže už v druhej polovici tohto roka.
Zdroj: Blog SME Marián VISKUPIČ
Výška registračných poplatkov do 1.7.2023
Aký registračný poplatok auta čaká majiteľov do polovice roka? Do 1. júla bude stále platiť pôvodný zákon. Výška poplatkov bude podliehať starým pravidlám.
Zdroj: prihlasenieauta.sk
Máte záujem o kúpu vozidla zo zahraničia? Alebo potrebujete poradiť napríklad aj v oblasti registračných poplatkov na auto? Ozvite sa nám prostredníctvom nášho formulára. Zašleme vám ponuky vozidiel a vypracujeme cenovú ponuku na mieru, vrátane vyčíslenia registračného poplatku.
Comentarios